BARIŞ’IN TRENLERİ
Barış, Balıkesir’in, içinden tren geçen Savaştepe ilçesinde, sebze bahçesindeki bir evde yaşayan, ilköğretim son sınıf öğrencisidir. Barış ve arkadaşları demir yolu çocuklarıdır. İstasyonda trenleri, inip binen yolcuları izlemek en büyük eğlenceleridir. Barış, İstasyon büfesinde çalışan Mustafa’ya tren saatlerinde yardım eder; dahası bir yolunu bularak Mustafa’nın bu büfenin işletmecisi olmasını sağlar.
Sınıf arkadaşları Remzi, Erhan, Uğur, Burcu ve Gözde’yle tiyatro kolunda görev alır. Türkçe öğretmenlerinin yönlendirmesiyle yıl sonunda sahnelenecek bir oyun yazma işine girişirler. Savaştepe, Batı Cephesi savaşlarının geçtiği yerlerdendir; o nedenle yazacakları oyunun da Kurtuluş Savaşı’nı yansıtması uygun olacaktır. Kaynak kitaplardan bilgi toplayarak iş bölümü yapan çocuklar, Erzurum Kongresi’nden Sivas Kongresi’ne uzanan zaman dilimi içinde düşman işgalini, Ege’de efelerin düşmanla savaşımını, Karadeniz’de İpsiz Recep Reis’in Kuvayımilliyeye katkılarını, Urfa, Maraş, Antep savunmalarını konu alan oyunu ayrı bölümler hâlinde yazarak birleştirip metni oluştururlar. Çocukların yazdıkları sahneler hazırlık aşamalarıyla birlikte, heyecan ve merak uyandıracak biçimde romanda anlatılmıştır.
Oyun, ders yılı sonunda başarıyla sahnelenir; kasabada ilgi toplar. Çocuklar, oyunda adı geçen, Sivas Kongresi’nde gençliği temsil ederek mandaya karşı çıkan, Savaştepeli Tıbbiyeli Hikmet’in heykelinin belediyece parka dikilmesini de sağlayacaklardır.
Roman içinde yer alan söz konusu oyun, istenildiğinde romandan çıkarılarak okullarda sahnelenmeye uygun biçimde düzenlenmiştir.
"Bilkent Üniversitesi öğretim görevlisi; şiir, tanıtı, eleştiri, deneme, söyleşi, günlük, mektup türlerindeki yazılarıyla tanıdığımız, çocuk kitapları yazarı Vedat Yazıcı; bu tür romanlarda bulunması istenen merak ögesini canlı tutma, şiddet ögelerinden uzak durma, çatışmaları barışçıl yollarla çözme… gibi kurgulama yöntemlerine de başvurmaktadır.”
Osman Nuri POYRAZOĞLU
Sayfa Sayısı: 264 Sayfa
Ebat: 13x19 cm